Tekst og foto: Stig Gard Paulsen
8. juni
Oppholdet på Sunnmøre ble mye lengre enn planlagt. Etter tilbakekomsten fra den nasjonalromantiske turen i Hjørundfjorden, så snudde været totalt. Temperaturen falt fra behagelige 19 grader til en-sifrede tall. Regent satte inn. Men det aller vanskeligste var at vinden økte til kuling av forskjellige slag. Når meteorologene melder 10 (17) m/s fra sør, så er det dumdristig å forsøke å runde Stad mot vinden. Slik holdt det seg dag etter dag. Erfaring: Planlegg med marginer for å kunne vente på været.
Men 8. juni byr anledningen seg. Vinden stilner brått om natten. Jeg ligger i startposisjon i Fosnavåg og setter av sted kl. 08:00.
Det blir mye motorisering den dagen. Når lavtrykk og vind fra sør får herje på over flere dager i Nordsjøen, så bygger det opp dønninger. Med bare 2-3 m/s vind inn fra akter, blir det vanskelig å få til en rimelig behagelig seilas. Seilene slår hit og dit. Slikt er det bare seilmakerne som tjener på.
Jeg bestemmer meg for å ikke ta innom Måløy, men fortsette på utsiden av Vågsøy og Bremangerlandet. Kysten her er høy og barsk og virker ganske øde.
Utenfor Øksneset (Bremanger) begynner VHF’en å hyle med en lyd jeg ikke har hørt før. På display’et står det:
«SHIP IN DISTRESS. Posisjon xxxxx, yyyyy»
Det var altså en nødmelding som ble sendt på kanal 70. Hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke se noen båter i horisonten. Det kommer heller ikke noe svar på meldingen fra Kystradioen. Etter hvert prøver jeg å slå meg til ro med at det må ha vært en alarm som er utløst utilsiktet. Eller kanskje håndtert og avklart av Kystradioen på en annen kanal enn kanal 16.
Slike nødmeldinger kan sendes automatisk fra moderne VHF’er som har en egen Distress-knapp. (DSC). Meldingen inneholder posisjons-koordinatene til båten i nød. Er man virkelig i nød, så er det til veldig stor hjelp om en slipper å måtte finne fram og lese opp koordinatene over radioen.
På øya Frøya, sør-vest for Bremangerlandet, ligger den populære ferie-havnen Kalvåg. Innseilingen fra vest kan være en liten utfordring i kartlesing. Her er et utall grunner og skjær. Med der er et tilsvarende antall staker og merker som viser vei. Så hvis en bare setter ned farten og tar tiden til hjelp, så går det bra. Vær obs på broen som til vanlig har seilingshøyde 18m. Den er nå (2024) under reparasjon og har senket seilingshøyde. Jeg måtte gå rundt sydspissen av Frøya for å komme til havnen.
I Kalvåg treffer jeg Terje og Sissel i «Sitaren».